غفاری

پیام خانواده- مدیرکل تاسیس و توسعه واحدهای علمی تربیتی حوزه های علمیه خواهران گفت: تأثیرپذیری حوزه‌های علمیه از نظام آموزشی مدرن لیبرالی، به‌مثابه بی‌هویت سازی حوزه‌ها به دست خود حوزویان است.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی غفاری، مدیرکل تاسیس و توسعه واحدهای علمی_ تربیتی حوزه های علمیه خواهران در گفت‌وگو با پیام خانواده، با اشاره به طرح تجربه‌نگاری که در معاونت امور حوزه‌های علمیه خواهران در حال اجرا است، اظهار داشت: اگرچه یکسری از مسائل فراروی انسان قابل تجربه نمی‌باشد، اما بااین‌ وجود بسیاری از پیشرفت‌ها در جنبه‌های مختلف زندگی مبتنی بر تجربه پیشینیان و کثیری از عمارات تمدنی، بر کنگره‌های تجربه گذشتگان بنا شده است. جا دارد که متولیان حوزه‌های علمیه از این سرمایه گران‌قیمت (تجربه‌نگاری)، غفلت نکنند.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه خواهران به برکت انقلاب اسلامی، ظرفیتی عظیم و پدیده مبارکی است که می‌تواند نقش محوری در مهندسی رفتار جامعه داشته و زمینه‌ساز تحقق رسالت‌هایی باشد که منابع زلال اسلام ناب محمدی بر آن تاکید می‌نماید لیکن این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که نظام آموزشی و تربیتی حوزه‌های علمیه بر مدار و هسته‌ای واحد به نام "توحید ربوبی" بنا نهاده شده و از نظام تربیتی چندهسته‌ای لیبرالی پیراسته شده باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غفاری ادامه داد: در نظام آموزشی مدرن لیبرالی (که امروزه بر سراسر نظامات آموزشی و تربیتی جهان با اهداف دنیوی سایه افکنده و برای تغییر نظام تربیتی حوزه‌های علمیه نیز نقشه‌هایی کشیده) خانواده به‌عنوان مقدس‌ترین نهاد اجتماعی را تدریجاً از هسته مرکزی به حلقه‌های بیرونی و دور از مرکز رانده و در حاشیه قرار داده است. بااین‌وصف، تأثیرپذیری حوزه‌های علمیه از نظام آموزشی هوشمند مدرن، به‌مثابه بی‌هویت سازی حوزه‌ها به دست خود حوزویان است. برای پیشگیری از این‌چنین تهدیدات و خطرات، لازم است کسانی در رأس سیاستگذار و طراحی و اجرایی حوزه‌ها قرار گیرند که نقشه‌های پیچیده و ظاهرفریب دشمن را خوب بشناسند و راهکارهای مواجهه با آن را به‌درستی بدانند و مرعوب هیمنه‌های پوشالی آنان نشوند و درعین‌حال توان و اراده جبران نقایص و کاستی‌های موجود در نظام آموزشی تربیتی خودمان را داشته و هنر جذاب سازی و غنی‌سازی و تعبیه امور اقتضایی در این نظام را داشته باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر به نظر می‌رسد که نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران به طور ناخواسته در نقشه نظام آموزشی مدرن در حرکت است که ضرورت دارد هم شکل و هم محتوای حوزه با رویکرد تغییر جهت از نظام مدرن به‌نظام اصیل سنتی، بازخوانی و بازسازی شود، چرا که نظام موجود مغایر با تربیت اسلامی و مخالف استحکام خانواده و در تقابل با فرزندآوری است.

مدیرکل تاسیس و توسعه واحدهای علمی_ تربیتی حوزه های علمیه خواهران اظهار: به نظر می‌رسد تحول ضروری و واقعی که نیاز است، تحول حوزه در اصل هندسه نظام جاری حوزوی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =